Räägitakse, et kultuuripärandi
aasta on käimas. Ega ma päris täpselt aru saa, mida see endast
kujutab. Keegi pole ise seletama tulnud ja endal pole nagu huvi
samuti üleliia palju olnud. Osaliselt arvatavasti sellepärast, et
kui sa elad ikka folgilinnas Viljandis, siis saad keskmisest
kodanikust suurema annuse kannelde ja torupillidega sahmivaid
mulgipudruste põskedega takukerasid. Viimastel aastatel olememe me
eriti tugevalt hakanud tähelepanu pöörama oma juurtele ja
traditsioonidele. Iseenesest pole selles ju midagi halba. Selleks, et
mõista, kuidas, miks ja millised me praegu oleme, tuleb teada
põhjuseid ja olusid, mis selle taga olid. See on okei. Mind on
lihtsalt alati hirmutanud asjad, mida on korraga liiga palju. Noh, et
seisad nagu tammi ees ja mõtled, et selle taga on meile kõigile
kasulik ning vajalik vesi. Kui see tamm peaks aga nüüd purunema,
siis soovid, et oleksid sellel hetkel kuskil kuivemas kohas olnud.
Siis kui meie presidendipaar
esmakordselt endale mulgi kuued ja tanud pingviinide paraadi ajaks
selga tõmbas, ei osanud ma veel karta, et sündimas on uus
popkultuur, mis hakkab elama täiesti omaette elu, millel pole
esialgse boheemlikult armsa PR-ideega enam mingit pistmist. Kogu see
folgi, etno, pärimuse, öko ja laulupidutsemise laviin muutub
justkui ainuõigeks ja ainsaks valikuks. Kuulen kogu aeg sädistamisi
stiilis: „Kas teie ansamblis parmupilli polegi? Siis see on ju rõve
kommerts! Ja üldse tuleks mängida häälestamata pilliga ja
kuuepromillises joobes nagu see kurt vanamees seal vaharullil!“
või: „Meie sööme ainult iseküpsetatud leiba! See küll maitseb
nagu muld, aga mõtle kui ikka ise rukki kividega jahuks hõõrud ja
pisaratega pimedas rehetares kerkima paned... “. Mul on juba
tõepoolest peaaegu häbi, et mu garderoobis pole siiani seda
lollakat rahvusvärvides murumütsi ja rahvusliku mustriga kummikuid.
Või et ma rahvatantsutrennis käimise asemel eelistan kodus sauna
kütta.
Istun siin juba ette hirmust
värisedes, et milliseid sõimukirju ma peale selle loo ilmumist
tugevate rahvustunnetega viisuseppadelt saan ja mõtlen, et kas
poleks maru kui näiteks kaitseminister leiutaks, et võiksime
vaenlase vastu hoopis hangude ja vikatitega minna. Kusjuures
võiduvõimalus oleks täiesti reaalne, ründajad sureksid naeru
kätte. Üle aasade kostaks ainult kõõksumist, mis oleks pikitud
plõksatustega, mida teevad peas lõhkevad veresooned. Ja meie võtaks
pärast kõik käest kinni ja lohistaks nullemotsiooniga nägudega
ühe kivikasuka.
Kokkuvõtteks - Eesti poliitikud ja
meediaikoonid ei tohiks meie kultuuripärandist teha oma lollide
vigade ja vaimunõtruse pealt tähelepanu kõrvale juhtimiseks halva
maiguga karnevali. Ja sellise arutu üledoseerimise ja afišeerimisega
saavutate lõpuks selle, et ajalugu ise ei huvita enam kedagi. Ja
veel - tegelikult on ju kuskil ka see päris elu, mis tahab tagasi
rööbastele seadmist. Seda ei saa suhtumisega: „Aga omal ajal
käidi kolm talve koolis!“.
Minu kadunud vanaema oli esimese
vabariigi aegne proua. Ta tavatses rääkida kuidas siis olid
munakivitänavad nii puhtad, et võis kapronsukkades seal kõndida.
Üheks temapoolseks panuseks kultuuripärandisse oli näiteks maailma
parim rullbiskviit. Ja seekordse loo kontekstis siis: 4 õnneliku
kana muna, 2dl, roosuhkrut, 1tl küpsetuspulbrit, 1dl ökonisujahu,
1dl kartulijahu ja purk moosi looduslikult väetatud oma aia
marjadest. Ahi 200 kraadini, munad vahtu ja muu mudru hulka ja siis
küpsetuspaberile laiali ja 8-10 minutiks ahju. Lauale uus
küpsetuspaber ootele ja pruun suhkur sinna laiali puistata. Siis
kummutad valmis põhja sinna peale, määrid moosiga kokku ja keerad
küpsetuspaberi abil rulli. Las jahtub ära ja võibki põske pista.
Alleaa.
Kui kainel mõistusel oleks olemas huumorisoolikas, siis ta kõneleks nagu sa.
VastaKustutaMuide, ma avastasin, et just sel aastal oleks (taas) õige aeg tõmmata välismaal jalga etnoketsid. Esiteks on Eestis neist kõigil kopp ees, a siin kohalikud ei tea Audru-Hargla-Muhu triipudest midagi. Ma olen väga palju kadedaid pilke ära teeninud. Paljud eesti soost ketsiomanikud on need ilmselt hiljemalt viimasel Viljandi folgil auku tantsind või lihtsalt unustanud. Või ei ole lihtsalt ketsi-inimesed. Ega ma ise ka regulaarselt ei ole. 2006-2007 veetsin iga võimaliku vaba hetke ketsides, nüüd pean pausi.
Mõistagi meenus mulle naerusurma lõigu peale see Monty Pythoni surmava nalja sketš
Muide, Eesti rahvarõivaste mõjust Jamaika päritolu mehele oleks üks lugu rääkida, aga see on nii magus, et ma ei tea, kas ma võingi nüüd kohe siia selle kirja panna...
Hea laps. Sa võid selle mu meilile saata. myrakas2@gmail.com , ma loeks küll huviga, ka kõike muud. Mind huvitab, kuidas mu inimesed elavad :)
VastaKustutasee naeru kätte ärasuremini ei ähvarda mitte ainult vaenlasi. ma tahan ka erinevate rahvariiete kohta käivaid jutte lugeda;)
VastaKustutaKolinud üks tragi eesti naine välismaal parasjagu ühest kohast teise ning saanud kiiremateks maalritöödeks appi ühe igati ontliku jamaika mehe.
VastaKustutaVälismaa eesti naisi ootas aga ees reis ühe teise riigi eestlaste festivalile, kus tuli kanda erinevaid esinemis- või muidu pidurõivaid. Proovinud siis tragi eesti naine kordamööda neid selga, aga suure peeglini pääsemiseks pidi ikka ja jälle mööduma rastapatsilisest maalripoisist.
Esimeseks oli naisansambli kleit. Hallikassinisest kangast klassikaline kokteilkleit, millele vastavalt vajadusele saab lisada värvilisi rahvuslikke vöösid või neoonroosasid suleboasid. Maalripoiss mõmisenud tunnustavalt.
Teiseks oli klassikaline õhtukleit. Maalripoiss külvanud komplimente.
"Ma vist tean, kuidas sind maha jahutada," ütles perenaine ja tõmbas selga rahvariided. Abielunaisena mõistagi koos tanuga. (Täpsemalt Lääne-Eestis levinud pottmütsiga, mis teeb igast noorest õitsevast naisest tädi mis tädi. Eesti kihelkondades on paremaid tanulõikeid...)
"It works," teatas mees ja maalis seina edasi.
ma vist surengi juba naeru kätte :DDD
VastaKustutahissand, miks ma alles nüüd kontrollisin?!?
VastaKustuta